Alles over energie en milieu in het dagelijks leven

Campagnes

Milieu en duurzaamheid is voor veel consumenten belangrijk maar niet altijd urgent. Zo nu en dan spoort Milieu Centraal met aansprekende acties en activiteiten consumenten aan om een volgende stap te zetten.

Slow fashion

Wat zijn milieuvriendelijke kledingmaterialen? Draagt het wassen van synthetische kleding bij aan de plastic soep? Ben je milieuvriendelijk bezig als je kleding van biologische katoen koopt? Met de campagne Slow Fashion geeft Milieu Centraal tips om met een nieuwe duurzame stijl in de mode te zijn: slow!

Ben jij een fashion hero en ga je voor slow.jpg

Slow fashion is de tegenhanger van het verleidelijke fast fashion, waarbij modeketens de laatste kledingtrends -vers van de catwalk!- in steeds wisselende collecties produceren. Bij slow fashion wint milieu en eigen stijl het van de laatste modetrends.

Bekijk de slow fashion tips of doe de quiz en ontdek of je een slow fashion hero of zero bent!

Energievreters, pak ze aan!

De campagne 'Energievreters, pak ze aan!' werd in oktober 2015 voor de derde keer gehouden. De actie liep van 15 oktober t/m 15 november 2015. De campagne vond eerder plaats in november 2014 en juni 2015.

Prijs wasdroger is vaak leidend...

De helft van de verkochte wasdrogers is niet energiezuinig. Veel consumenten laten nog zich leiden door de lagere verkoopprijs van drogers met label B en C. Maar goedkoop is vaak duurkoop, blijkt uit berekeningen van Milieu Centraal. Milieu Centraal telt naast de aanschafkosten ook de energiekosten van een wasdroger door de jaren heen mee.

... maar energiekosten goedkope droger zijn hoog!

De goedkoopste wasdrogers hebben hoge energiekosten. Een duurdere wasdroger met A++ label verbruikt maar een derde van de stroom die een droger met label B nodig heeft. De boodschap van de campagne was dus: Kijk daarom niet alleen naar de prijs in de winkel, maar ook naar de energiekosten die je jaar-in-jaar-uit hebt. Als je alles optelt, heb je voor minder of ongeveer hetzelfde geld een zuinige wasdroger die het milieu veel minder belast. De aanschafkosten plus energiekosten over 12 jaar zijn van een B-label wasdroger 1200 euro en van een A++ droger 1000 euro, bij een gemiddeld gebruik van 2 à 3 keer per week.

Een wasdroger met A++ na 12 jaar 200 euro voordeliger dan een B-label droger. Dat is een klimaatklapper.

Milieu Centraal maakte de berekeningen

Milieu Centraal was in deze campagne verantwoordelijk voor de achterliggende berekeningen, het Advies op maat Wasdroger kopen en de benadering van media. Stichting Witgoed zorgde voor een campagnewebsite (www.energievreter.nl) en online bannering. Branchevereniging Uneto-VNI had diverse witgoedketens bereid gevonden om een maand lang op de winkelvloer aandacht te schenken aan de campagne en een prijsvraag te organiseren.

53.000 bezoeken actiewebsite

De campagne trok in oktober en november 2015 veel aandacht in (sociale) media. De actiewebsite werd in deze vier weken 53.000 keer bezocht.

Terug naar boven